Motorsykkel

Det finnes forskjellige førerkortklasser for motorsykkel. Felles for disse er at de starter med bokstaven A. Vognkortet til aktuell motorsykkel vil blant annet inneholde informasjon om hvilken klasse motorsykkelen tilhører. Vi tilbyr opplæring i følgende motorsykkelklasser:

Obligatorisk MC grunnkurs

Før du begynner på den praktiske opplæringen må du delta på 3 timer teoretisk opplæring. Her skal du få en grunnleggende forståelse for hva kjøring med motorsykkel innebærer. MC grunnkurs gjennomføres i klasse A1, A2 og A, og du tenger bare å gjennomføre kurset én gang.

(OBS: MC grunnkurs er ikke det samme som trafikalt grunnkurs. Trafikalt grunnkurs må alle uansett klasse gjennomføre før det er lovlig å øvelseskjøre. Unntaket er om man er over 25 år. MC grunnkurs må gjennomføres uten unntak når man skal ta førerkort på en av A klassene)

Har du allerede tatt MC grunnkurs på annen skole? Det gjør ingenting, du kan enda kjøre med oss på Momentum Trafikkskole. Vi ønsker å hjelpe deg!

A1 - Lett motorsykkel

Dette førerkortet kan erverves fra fylte 16 år. Øvelseskjøring (både privat og på trafikkskole) kan starte fra fylte 15 år. En lett motorsykkel kan ha et slagvolum på maksimalt 125ccm og en effekt på høyst 11kw/15hk.

Man kan utvide fra A1 til A2 uten å gjennomføre praktisk prøve (oppkjøring). Det forutsetter at man gjennomfører nødvendige kurs, samt at man har hatt førerett for klasse A1 i minst 2 år.

Vi bruker en KTM DUKE 125, 2021 modell i opplæringen.

A2 - Mellomtung motorsykkel

Dette førerkortet kan erverves fra fylte 18 år. Øvelseskjøring (både privat og på trafikkskole) kan starte fra fylte 16 år. En mellomtung motorsykkel kan maksimalt ha en effekt på 35kw/47,6hk. I tillegg må forholdet mellom motorstyrke og vekt ikke overstige 0,2kw/kg.

Man kan utvide fra A2 til A uten å gjennomføre praktisk prøve (oppkjøring). Det forutsetter at man gjennomfører nødvendige kurs, samt at man har hatt førerett for klasse A2 i minst 2 år.

Vi bruker en Yamaha MT-07, 2023 modell i opplæringen.

A - Tung motorsykkel

Dette førerkortet kan erverves fra fylte 24 år. Øvelseskjøring (både privat og på trafikkskole) kan starte fra fylte 22 år. Det er ingen begrensninger når det kommer til effekt i denne klassen.

Det er mulig å erverve seg klasse A fra fylte 20 år, men det forutsetter at man har hatt førerett for klasse A2 i minst 2 år.

Eksempelvis vil man kunne erverve A1 på 16 årsdagen, A2 på 18 årsdagen og A på 20 årsdagen, men hvis man ønsker et direkte erverv på klasse A, må man være 24 år.

Vi bruker en Yamaha MT-07, 2023 modell i opplæringen.