Teoriprøven

Du må ha søke om førerkort før du kan ta teoriprøven. Dette gjør du på Statens vegvesen sine nettsider. Du kan også gjøre det på trafikkstasjonen, men du vil spare tid om du gjør dette på forhånd.

Teoriprøven kan tidligst avlegges 6 måneder før du fyller alderskravet til klassen du ønsker førerkort for. For klasse B betyr det at du må ha fylt 17 år og 6 måneder.

For moped må alderskravet være oppfylt siden teoriprøven er avsluttende prøve. Teoriprøven tar du på en trafikkstasjon. Det er drop-in på teoriprøver slik at du ikke trenger å bestille time. Vi anbefaler at du bruker pass eller førerkort som legitimasjon. Om du ikke består teoriprøven er karantenetiden 2 uker.

Motorsykkel - A, A1, A2
For klassene A1, A2 og A gjelder det samme alderskravet - 6 måneder for man er gammel nok. Man må ha en ny teoriprøve når man skal ta førerkort på motorsykkel selv om man har bestått teorien for klasse B (bil). Har man tatt førerkort på A1 så trenger man ikke ny teoriprøve om man ønsker å utvide til A2 eller A.

Tilrettelagt teoriprøve
Dersom du har behov for tilrettelagt teoriprøve hjelper vi deg å skrive brev til Statens vegvesen.

Gebyr for teoriprøve
Du betaler til Statens vegvesen. Gebyr for teoriprøve er per dags dato 660 kr samt 80 kr til foto. Bildet blir brukt på førerkortet. Viktig: kredittkort aksepteres ikke, kun debetkort.

Teoriprøvens gyldighet
Teoriprøven er gyldig i 3 år. Etter dette må du avlegge ny teoriprøve.

Hvordan forbereder man seg til teorien?

Det finnes flere alternativer på hvordan man forberedes seg. Noen leser bøker, andre synes det er greiest med apper på mobilen eller ved hjelp av spørsmål generatorer man finner på nett. Momentum Trafikkskole tilbyr også egne teorihjelp kurs som har som mål og få deg til å bestå teoriprøven.

Linker som kan være nyttige:

Bøker: "Veien til førerkortet" av ATL eller "Førerkortet" av Trafikkforum, vår favoritt.
Nettsider: Bestå.no eller Teoritentamen.no, vår favoritt.
Apper: Det finnes flere apper man kan bruke, teoritentamen sin app er vår favoritt.

Åpningstider og beliggenhet for teoriprøve ved Stavanger trafikkstasjon. Der er egne åpningstider for å ta teorien, se åpningstidene under.

Mandag: Stengt
Tirsdag: 0800-1300